Jak jsme jeli k Baltskému moři | Palanga, Klaipėda, Kurská kosa

by - 25 září

Erasmus pro mě není především studijním pobytem, ale spíš obrovskou příležitostí pro cestování, poznávání nových míst, zvyků a lidí. I když se mi díky medicíně tahle možnost smrskla na víkendové výlety (mám školu od pondělí do pátku s povinnou docházkou), stále se snažím nevzdávat a objevit toho co nejvíce, vyrazit za hranice Vilniusu i Litvy. Protentokrát jsem se o víkendu vypravila na výlet k litevskému pobřeží, do Palangy, Klaipėdy a na poloostrov Kurská kosa, který je rozdělený mezi ruskou Kaliningradskou oblast a Litvu.




Hned na začátek se musím přiznat, že nešlo o zrovna velké cestovatelské dobrodružství. Po dlouhé době jsem se přihlásila na organizovaný výlet, přichystaný od A do Z společností The Backpackers Lt. Za cestu autobusem, celodenní program na dva dny, noc ve čtyřhvězdičkovém hotelu a snídani jsem zaplatila 50€, což není zrovna málo (pro srovnání: kolej mě tu stojí 58€ na měsíc), ale nechala jsem se ukecat. A dobře jsem udělala.
A ne, není to reklama :D


Jako bonus jsme k tomu dostali naprosto neuvěřitelné a nelitevsky nádherné počasí, kdy jsme chodili v tričku a snad jsem si i připálila nos.



Cestu jsme zahájili krátce po půl osmé ráno odjezdem z Vilniusu do města Palanga. Ač se Litva nezdá jako velká země, přejet z východu na západ nám trvalo bez přestávky kousek přes čtyři hodiny.

Palanga je městečko na pobřeží Baltu, s krásnou a dlouhou písečnou pláží, parky, botanickou zahradou a Muzeem jantaru, které sídlí v novorenesančním paláci. Tam jsme zamířili jako první. Za 2€ jsme dostali vyčerpávající komentovanou prohlídku. Prostory jsou to krásné, renovované, ale expozice není nic ohromujícího. Zajímavě udělaná je místnost, která se věnuje inkluzím v jantaru, ta mě bavila 🙂 Navíc jsou u všech výstav jantaru přidělané lupy, abyste si to mohli pořádně prohlédnout a vidět všechny detaily.






Zahrady, které muzeum obklopují, by stály za samostatnou prohlídku, protože byly hezky udržované a já mám pro zahrady slabost, ale všichni chtěli samozřejmě k moři, takže jsem se řídila většinou 😃 Paní průvodkyně nám říkala, že palác Tiškevičiai, v kterém muzeum sídlí, byl udělaný jako zmenšená kopie Versailles a minimálně s těmi zahradami si fakt vyhráli.



Po cestě k moři jsme ještě vyšlápli nejvyšší kopec Palangy, který má necelých 21 metrů, takže vyhlídka nijaká, a pak už šup na pláž. Ta je opravdu pěkná, s bílým pískem a hned bych tam vyrazila na letní dovolenou, i když moře nebude nic teplého ani v létě. Ačkoliv i teď se tam ještě lidi koupali. Otužilí Litevci...
Vydrželi jsme tam blbnout asi 2 hodiny a všichni okolo si museli myslet,
že jsme vesničtí kolíci, co nikdy neviděli moře 😀


Stihli jsme i Baltský festival, který v Palanze zrovna probíhal. Tradiční tance, hudba, jídlo a celosvětově stejné stánky a pouťové atrakce. Udělala jsem tu chybu a koupila si zajisté pravou belgickou wafli namočenou v čokoládě a ořeších. Už dlouho jsem neměla nic tak moc přeslazeného, naposled možná tak churros v Kodani. Vyhozené peníze.

Následoval přesun do 25 km vzdáleného města Klaipėda, kde jsme se ubytovali v hotelu a vyrazili na prohlídku města s průvodcem. 


Ta byla opravdu kouzelná. Dostali jsme spoustu informací, ale jaksi k tomu chyběl ten vizuální vjem, protože se většinou hovořilo jen o věcech, které tam dřív byli a teď už ne. Tady stával kostel... A tady židovská škola... Město totiž bylo za druhé světové války bombardováno a Sověti nechtěli nic obnovovat. Takže jim zbyla jenom hezká historie pruského přístavního města, dohady o jméno řeky a opravená loď, která kotví v centru a je z ní restaurace.


Ale abych nehanila, Klaipėda je hezounké město a nadchlo mě množství malých soch různě poschovávaných po městě. Mořská panna z mincí bývalé litevské měny litas, kominík na střeše restaurace...


K večeři jsem si dala Lietuviškas karbonadas, vepřový plátek v těstíčku s hranolkami a houbovou omáčkou. Můžu jedině doporučit, pochutnala jsem si 🙂 Posléze byla v plánu party v Beer garden, kterou jsem po celodenním chození vzdala a radši jsme partyovali na pokoji.

Druhý den ráno jsem se nadlábla na snídani, která už byla fakt čtyřhvězdičková. Měli skvělou verzi medovníku, kde bylo víc ořechů a méně sladký krém s pomerančovou příchutí, jablečné taštičky, minipalačinky...
Já jsem prostě přes to jídlo 😀

Trajektem jsme se přeplavili přes úzký Kurský záliv a vyrazili směrem do Juodkrantė. Tamější atrakcí je Vrch čarodějnic, část lesa, ve které jsou umístěné dřevěné sochy různých mýtických bytostí. Podle našeho vedoucího zájezdu se jde nejprve světlou částí lesa, kde je široká cesta a dobré bytosti a poté se přechází na úzkou stezku do temné, pekelné části. Jeho slova nemůžu potvrdit, protože mi skoro žádná ze soch nepřišla zrovna přívětivá 😃 Ale můžete tam nalézt přímo Pekelnou bránu.




Z Juodkrantė už to byl jen kousek do vyhlášené Nidy, kam se jezdí na litevskou "poušť". 


Hned vedle obce se rozprostírají různě velké písečné duny, někdy doplněné trsy trávy a stromy. Je to skvělé pro efektní fotky, zvlášť při západu slunce, a z vršku dohlédnete až na ruskou část poloostrova. I druhý den jsme měli nádherné počasí, takže zvlášť nahoře sluníčko pálilo o stošest a s povděkem jsem kvitovala jakýkoliv chládek.


Na vrcholu dun se zároveň nachází obrovské sluneční hodiny i s kalendářem, jehož logiku jsem zkrátka neodhalila. Ale stavba je to monumentální, jestli si pamatuji dobře, tak má tuším okolo 8 metrů a je už druhá v řadě, protože první zničil hurikán.

Samotná Nida je městečko se zachovalými pestrobarevnými rybářskými domky. V době, kdy jsme tam byli my, tam bylo poměrně mrtvo a nuda, ale v létě prý praská ve švech, jako oblíbený rekreační resort. 
Podle mě jsme tam měli až zbytečně moc času, který jsme
strávili ležením na mole a čekání na autobus.


Po Nidě už následovala jenom dlouhá cesta domů, do Vilniusu.


Na pokoj jsem dorazila v jedenáct, neskutečně utahaná, mírně vystresovaná ze školy další den, protože jsem se nestihla naučit, ale zároveň strašně spokojená a nabitá ze skvělého víkendu. Stálo to za to :)

You May Also Like

1 komentářů

  1. Ty jo, tak to byl tedy vyčerpávající výlet! Mě nejvíc zaujaly ty rybářské domky, vypadají nádherně :) Čokoládovou vafli jsem měla ve Španělsku a dlouho mě po ničem nebolely zuby jak po ní :D a houbová omáčka nevím nevím, houby bych asi nedala :D hlavně, že sis to užila, fotky jsou krásné :)

    https://lenn.cz

    OdpovědětVymazat