Když je krásně na světě aneb má oblíbená místa ve Vilniusu I.

by - 03 října

Ráda bych vás prostřednictvím malé série článků seznámila s mými oblíbenými místy ve Vilniusu, ačkoliv je pravdou, že jsem jich zatím za ten měsíc nenasbírala mnoho :-) Ale věřím tomu, že budou postupem času přibývat.

Poznávání města podle mě není jen o objevování kaváren a focení u památek. Ráda hledám místa, klidně obyčejná, která na mě působí uklidňujícím dojmem a kde jsem schopná si kecnout na zadek a hodinu jenom koukat okolo. Mají takovou zvláštní energii. Dost často se to samozřejmě pojí s přírodou, protože tam je pořád co pozorovat, květiny, stromy, ptáky, odrazy na hladině...
Zvlášť vodní plochy jsou mému srdci blízké, jak už jsem jednou psala :-)

Jejich návštěva je pro mě přesně ten druh relaxu, který potřebuju po náročném dni, maratonu učení anebo při splínu. Škoda jen, že jsem jela na Erasmus v zimním semestru, protože už tu začínají teploty, kdy se vám nechce vystrkovat ani ten nos a natažením na trávě v parku si akorát uženete nastydnutí ledvin. A přitom je Vilnius tak zelené město! Když jsem přijela, nevěřila jsem svým očím.

A tak by to mělo být všude.



Gediminasova věž

Pokud stejně jako já milujete výhledy a rozhledy po celém městě, kdy se pod vámi krčí všechny budovy i parčíky jako na dlani, určitě při návštěvě Vilniusu nevynechejte výšlap na Gediminasovu věž. 

Na vršek se můžete vydat buď po vlastních nohou anebo se nechat vyvézt pozemní lanovkou. Druhá možnost je aktuálně mimo provoz, ale věřím, že ji brzo obnoví. A stejně si myslím, že je lepší, když si člověk ten výhled zaslouží :-) Akorát si na sebe vezměte pořádné tenisky, cesta je z velmi hladkého kamene a pěkně klouže. Jednou jsem to šla v podpatcích a skoro si natloukla zadek. Nechci to vidět v zimě...

Cesta nahoru je krátká a po pár minutách dojdete na malé nádvoří s věží po vaší pravé straně. To je spolu s tvrzí hned naproti to jediné, co zbylo z vilniuského Horního hradu. Slávu kdysi rozlehlého hradního komplexu zachraňuje Spodní hrad, který se nachází hned vedle katedrály na Katedrálním náměstí.

Hned při vstupu jsou nainstalované lavičky, což je skvělá věc, protože z nich je krásný a pohodlný výhled na řeku Neris a novější část Vilniusu. Když si nádvoří trochu obejdete, můžete uvidíte i Staré město. Doporučuju se posadit na zídku v zadní části, kdy máte pod sebou Katedrální náměstí, na které se já osobně nemůžu vynadívat, a zároveň zelený porost Vilniusu. Pokud chytnete hezké počasí, těžko se odsud odchází :-)




Ve věži se nachází malé muzeum s modelem původního hradního komplexu a výstavou zbroje a zbraní. Vstupné činí 5€ pro dospělého, 2€ pro studenty. Zatím jsem uvnitř nebyla a ani neplánuju, takže to případně vyzkoušejte za mě a napište mi své dojmy :-) Více informací včetně otevíracích hodin najdete zde.


Vilnius není zrovna nejkrásnější město na světě, má spoustu sovětských budov, paneláků a mrakodrapů, ale i tak má shora své kouzlo. Líbí se mi hlavně ta zelená, která prosvítá mezi jednotlivými čtvrtěmi.


Regionální park Verkiai

Výlet do Verkiai pro mě byl jeden z nejkrásnějších z celé Litvy. Jde o kus přírody hned za hranicemi Vilniusu, stačí nasednout na autobus číslo 36 nebo 66 a vystoupit na zastávce Verkių Riešė. Z té je to už jen 10 - 15 minut chůze k rozlehlému jezeru Balsys, které je ze tří stran obklopené lesem. Věřím tomu, že v létě to musí být dobrá koupačka, protože dno je písčité a jezero křišťálově čisté.


Kochat se můžete při pikniku na molu, což jsme přesně udělali i my. Měli jsme neskutečné štěstí na nádherné počasí a blankytnou oblohu, která se odrážela na hladině a tvořila fascinující obraz, od kterého se nešlo odtrhnout. Seděli jsme tam asi dvě hodiny, než jsme se vůbec přemluvili a šli na procházku okolo :-)


Samotné cesty v parku nejsou skoro vůbec značené a kolikrát ani moc udržované. Mnohem více se mi líbila procházka v Durmitoru a i jinde v České republice. Za pohled na jezero Balsys ale ten výlet stojí, navíc po cestě můžete navštívit i jiná jezera a krásné louky. 



To by bylo pro dnešek vše. Příště vám přinesu víc míst z města a samozřejmě i nějakou pěknou vyhlídku. Jenom bych potřebovala, aby se umoudřilo počasí a vysvitlo sluníčko...


Máte tip na nějaké vámi oblíbené místo kdekoliv na světě? Podělte se o něj se mnou :-)

You May Also Like

0 komentářů