Newyorské eskapády I.

by - 22 února

Že náš newyorský výlet se ségrou bude stát za to, mi bylo jasné už na letišti v Bruselu, kde nás kontrolovali tolikrát a tak moc, až jsem se bála, že se ten vtip o letištní per rectum kontrole stane skutečností. Naštěstí tomu tak nebylo, ale stejně nás ještě čekalo přistání s hodinovým zpožděním, úprk na navazující letadlo, kontrola na kanadském letišti, kde jsme se nezdály ani počítačovému software a šly na imigrační pohovor s extra otázkami, a nikoho snad už ani nepřekvapí, že jsme měly ubytování ve čtvrti Harlem, pár ulic od Bronxu.
Ve skutečnosti mi to v koutku
duše bylo jasný už dávno předtím,
protože máme zvláštní rodinný dar
přitahovat kuriozity.

A to jsme jenom na začátku.

Ale hezky postupně. Jak to, že jsme v únoru odletěly do New Yorku a proč zrovna do města, které nikdy nebylo na mém bucket listu?
Výhled z Rockefeller center.

Jak jsem ulovila letenky

Bylo jedno letní ráno před mým odjezdem na Erasmus, když mi zacinkalo upozornění ze stránky Cestuj levně: "New York z Prahy. Letenky od 2 760 Kč". To byla ohromná věc, která se běžně nestává, takže jsem nelenila a hned jsem zalarmovala po telefonu mojí sestru, mého věrného cestovatelského parťáka. Stačila tříminutová domluva a už jsem házela letenky do košíku.

Nebudeme si tu nic nelhávat, New York nikdy nebyl mezi mými top destinacemi. Nebyl ani mezi top 20 nebo top 30. Nikdy mě to tam nelákalo. Jsem zatížená na historické budovy a přírodu. Pobyt ve velkých městech s rozsáhlými komplexy, naleštěnými výškovými budovami, miliardami lidí na ulicích a předraženým čajem mě stresuje a vysává. To je ostatně důvod, proč mě na rozdíl od ostatních neoslovil Londýn a proč nestuduju v Praze.

Ale letenky přes oceán za 3 tisíce Kč? I kdyby to bylo do Kolumbie, tak to beru!


Ale ukázalo se, že ulovit je nebude nic lehkého. Server stále padal, letenky mi mizely pod rukama a ještě nám nefungovala platba kartou. Už jsem se viděla, jak pojedu v únoru leda tak do školy do Plzně, místo Ameriky. Naštěstí se na nás v poslední chvíli usmálo štěstí a já ulovila únorové letenky do New Yorku přes Toronto za 4 500 Kč.

Takže za hubičku.


Pravdou je, že ještě stále nebylo vyhráno. O chybu v systému byl (samozřejmě) obrovský zájem, prodaly se tisíce letenek a bylo jasné, že je Air Canada bude rušit. Přesto ještě plál ohýnek naděje, že jí některé proklouznou. S napětím jsme čekaly pár dní, jak se situace vyvine.

Proklouzly jsme.

Čeká nás první let přes oceán!



Odlétáme!

Cvak. O šest měsíců později.

Je 1. února a my ve čtyři hodiny vyrážíme na pražské letiště. Nevím, jestli jsem natěšená nebo ne. Dny před odletem se nesly ve znamení učení, zkouškového, stěhování na kolej a obíhání kvůli uznání Erasmu. Co vlastně všechno v New Yorku je, jsem si zjišťovala dva dny předem, a to jsem prosím byla programotvůrce.

Všechno to bylo tak nějak rychlé.

To, že letím poprvé do Ameriky, jsem si pořádně uvědomila až později, při přestupu na letišti v Bruselu. A začala se těšit. :-)



Do stresu mě dostalo až naše zpoždění a kontroly. Já vím, že jsou cesty do Ameriky kontrolami proslulé a vím to o to víc poté, co jsem navštívila 9/11 Memorial, ale paty ze Schengenu jsem vytáhla jenom minimálně a nikdy jsem nic takového nezažila. Takže jsem ze všeho byla strašně vyjukaná a už jsem viděla, jak budeme ti, kteří se někomu nebudou líbit a pošlou nás zpátky domů.

Nakonec jsme samozřejmě úspěšně překročily kanadsko-americkou hranici, a to pravé dobrodružství mohlo začít. Jmenuje se "vyznejte se v newyorském metru". :-D


Doprava po New Yorku

Metro v New Yorku má neuvěřitelných 26 linek a 422 stanic, a to nemluvím o jejich systému Uptown & Downtown vstupů do metra a local a express trains. Na druhou stranu, sice vám to ze začátku přijde hrozně chaotické a těžké se v tom vyznat, ale stačí trocha tréninku (my takhle hned ze začátku potrénovaly na supervelké přestupní stanici Times Square, kde se dá přestoupit na 9 různých linek) a zjistíte, že je hodně intuitivní a dojedete kamkoliv.

Jenom se musíte smířit s tím, že stanice nejsou moc čisté, že snad nikdy nejezdí na čas, že s vámi pojede hodně divných lidí a dost často to tam smrdí trávou. Ale zase tam zažijete scénu jak vystřiženou z filmu, kdy do vlaku metra vlítne acapella skupina a pořádně to tam rozbalí :-)

Nebýt metra, tak asi nedorazíme do řecké čtvrti Astoria v Queensu, na Staten Island trajekt a ani do hostelu.

Naše slavné ubytování

Naše ubytování byla jedna velká sranda. Akorát nám ze začátku do smíchu moc nebylo.

Sehnat slušné ubytování v New Yorku na Manhattanu, které vás finančně nezruinuje (jste-li studenti), je docela majstrštyk. My jsme daly na doporučení kamaráda mojí sestry a ubytovaly se v Harlem YMCA, které se nachází ve čtvrti Harlem na horním Manhattanu. Už když jsem v autobuse z letiště mrkla do mapy a viděla hned vedle velký nápis "Bronx", tak jsem z toho neměla dobrý pocit, ale to jsem ještě nevěděla, že čtvrť bude ten nejmenší problém.

Přidělený pokoj měl asi 2x3 metry s palandou a stolem, nemohly jsme si tam ani rozložit kufry. Navíc mají Američani podivnou zálibu v netěsnících oknech, takže bydlení vedle hlavní silnice znamená, že to je jak kdybyste spali přímo na ulici. Hluk, stísněnost a nefungující wifi vedly k tomu, že nás přestěhovali do jiného pokoje.

Ten už byl mnohem větší, pohodlný a tichý. Ale tichý jen do určité hodiny. Večer to v hostelu začalo žít a šumět, každý den ve tři ráno nás budil soused neuvěřitelnými ranami palicí (znělo to jak když buď tesá sochu nebo štípe dříví) a první den ráno nás v 8 hodin vzbudilo hlášení megafonem. "Good morning, it's a beautiful day, let's move your body!" a začala hrát hudba. Byly zkrátka chvíle, kdy jsem měla chuť mlátit hlavou do zdi :-D

Ale přežily jsme to a bylo tam čisto.

Brooklynský most.
A jak je to v New Yorku s bezpečností? Asi bych řekla, že pokud se pohybujete v centru, tak je to skoro stejné jako v jiných velkých městech. Důležité je mít oči na stopkách a hlídat si batohy a kabelky, nebrat od nikoho nic na ulici a nepouštět se v noci do okrajových částí. Když jsme letěli zpátky do ČR, tak jsme odjížděli z Harlemu ve 4 ráno a až na pár podivných individuí to proběhlo v pořádku, dokonce nám lidé pomohli najít zastávku a správně vystoupit :-)


Příště už vás čeká článek bohatý na fotky a vyprávění a celý náš pětidenní itinerář.
Chrysler building, nejhezčí mrakodrap!
Uvnitř Empire State Building.
Chtěli byste někdy vrazit do New Yorku nebo vás to neláká a raději byste někam jinam? Podělte se o svoje nápady, ráda si rozšířím svůj plán destinací :-)

You May Also Like

9 komentářů

  1. Vypadá to tam skvěle. Také mám v plánu po dokončení studia s přítelem vyrazit do USA. :-)

    outcryblog.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Já v New Yorku byla nadšená. Kontrolu jsme absolvovali taky a ségru si vytáhli i na drogy, které samozřejmě neměla, jenom byla prostě podezřelá :D Ta cena je super, to každopádně!

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Holky jsou tam očividně nejvíc podezřelé osoby :D

      Vymazat
  3. Tenhle článek mě hrozně bavil. :) já si vzpomínám na ten pocit, jak jsme před pár týdny vyplňovali ten formulář v letadle před přistáním a já si připadala jako při testu ve škole :D (samozřejmě jsem něco musela opsat od přítele, protože jsem prd věděla) a kontroly byly šílené, ale užili jsme si jich hodně i v těch 8 letech v jednom měsíci, takže jsem ve finále přistála v Los Angeles strhaná jak rybíz a když jsem přišla k imigračnímu úředníkovi, měla jsem ještě zalehlý uši z letadla a vůbec jsem mu nerozuměla. :D na fotce jsem samozřejmě musela být hrozně okouzlující 30 hodin bez spánku po přeletu Malta-Praha-Oslo-Los Angeles. Na letištích jsme strávili snad dva dny v kuse. :D těším se na další články! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, vyplňování formulářů je další perlička, 4 roky zpátky jsem díky tomu zjistila, že occupation neznamená okupace, ale povolání :D Fíha, takhle dlouhý cestování by mě asi zabilo, už tyhle dva přestupy jsem byla na hranici :D
      Děkuju moc! :)

      Vymazat
  4. Pro mě je teď New York naopak jako číslo 1. Hrozně moc bych se tam chtěla podívat. V USA jsem byla, ale v Californii a tohle je ještě něco, co si musím splnit :-). Četla jsem oba tvé články a moc mě to bavilo, prima tipy. Jinak na ubytování bych příště doporučila airbnb :-). (Michelle, www.wish-hope-life.cz)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja to chápu, takhle to má hodně lidí :-) já zase ráda do těch národních parků v USA. A co se týče airbnb, tak tam bydlím já normálně, ale ségra je zásadně proti, tak jsem se přizpůsobila :-) musí si na to přijít sama :-D
      Ať ti ta cesta do NY vyjde :-)

      Vymazat