Newyorské eskapády II.

by - 28 února

O New Yorku se říká, že ho buď milujete nebo nenávidíte. Já po jedné šestidenní návštěvě nemůžu říct ani jedno. Některé věci mě nadchly, některé zase otrávily, jako asi v každém městě. Jednoznačně vím jenom to, že tam rozhodně nechci nikdy žít. Je to betonová džungle.

Náš New York se nesl ve znamení metra, bagelů s vajíčkem a třeskuté zimy.



C3 pass:

Na úvod by se hodilo poznamenat, že jsme si před odjezdem zakoupily C3 pass - vstupenku na 3 námi vybrané památky s výhodnější cenou a rychlejším odbavením, kdy nemusíte stát hodinu ve frontě.
O tom, jestli je ta cena výhodnější,
by se dalo polemizovat.  Některé památky
jsou v určitou dobu zadarmo  (MoMA,
přírodovědné muzeum), tak si radši
nejdříve spočítejte, jestli se vám to vyplatí.

C3 pass stojí 79 dolarů na osobu a pořídit si ho můžete zde. Po zaplacení vám přijde na e-mail a můžete si vybrat, jestli ho budete chtít jako e-ticket anebo si ho vytisknete. Existuje i varianta se vstupem na 6 památek - CityPass.

Pokud by to někoho zajímalo, tak jsme C3 pass využily na vyhlídku Top of the Rock, Empire State Building a 9/11 Memorial.

Den první:

Náš první den v New Yorku jsme zahájily dvěma největšími povinnostmi: návštěvou Times Square a výletem trajektem na Staten Island okolo Sochy Svobody.

První věc rána: úžasné probuzení od nadšeného cvičitele, o kterém jsem psala v předchozí části. Druhá věc rána: Venku. Je. Hrozná. Z-zima. A nezachránila to ani modrá obloha a žhnoucí sluníčko.

Times Square je prostě jednou z ikon New Yorku. Rozlehlý plácek pod červenými schody, obehnaný mrakem svítících bilboardů. Hromada lidí, které vás chtějí stáhnout o peníze. A taky strašná zima. Ale to už jsem asi říkala :D


Pro podobně praštěné lidi jako jsem já tu zmíním, že na jedné straně Times Square můžete najít obrovský Disney obchod se všemi serepetičkami, na které si vzpomenete. A když vychytáte slevu, tak jsou za super cenu.

Trajekt na Staten Island je variantou vidění Sochy Svobody zadarmo. Jezdí každou půlhodinu a hned po příjezdu na ostrov můžete naskočit na zpáteční na Manhattan. Jenom se musíte smířit s tím, že socha bude pěkně malinká.



Se ségrou jsme se dohodly, že ani jedna výlet lodí na Ellis Island a do útrob Sochy svobody absolvovat nemusíme, takže jsme zvolily tuto nenáročnou variantu. Byla neskutečná zima a strašně foukalo, takže pořízení fotek byl docela boj o co nejmenší omrzliny. A stejně máme na většině z nich rozlítaný vlasy :D



Prcek. 
Na závěr dne jsem si vynutila návštěvu Amerického přírodovědného muzea, kde se natáčela známá Noc v muzeu. Krom toho, že jsem na přírodovědná muzea zatížená (a nenechala jsem si ujít ani to v Londýně), tak tam chtěla hlavně dětská část mého já, která odmalička milovala dinosaury a chtěla být paleontolog.


Musím říct, že muzeum je opravdu obrovský labyrint, kde se těžko vyznává. Takže ani s mapou jsme sál s dinosaury, tu nejdůležitější věc, nenašly :D Ale i tak je se na co dívat, muzeum má 46 sálů. Mně osobně se hodně líbilo Haydenovo planetárium, do kterého se mimo jiné dostanete přes obrovskou planetu, ve které je Space theater s krátkým interaktivním filmem (koukáte do černé díry, haha :)) o Velkém třesku. Dolů do planetária pak sestupujete po Cosmic Pathway, která vás provází od Velkého třesku po celý vznik vesmíru, planet a života na naší zemi.



Bombastická byla i chodba s výstavou informací o bakteriích a lidské mikroflóře, ale to už je asi jenom moje osobní deformace. Ségru to totiž očividně nebavilo :D A choutky po dinosauří selfie jsem naštěstí upokojila v sálu Teodora Roosevelta, kde už sice není vystavený T-Rex😢, ale aktuálně je tam Allosaurus, Brontosaurus a brontosauří mládě.


Nejdůležitější fotka výletu - selfie brambory s brontosaurem. Ale T-Rex by byl lepší.
A ten jejich obchod bych nejradši vykoupila.

Do muzea jsme vyrazily hodinu před zavíračkou, kdy je vstup zadarmo. Počítejte s tím, že tam budou mraky lidí (kteří zrovna zevlují před dinosauřími kostrami a brání fotce!!), a že některé sály mohou být zavřené. Jinak je během celého dne jen doporučené vstupné 25 dolarů, ale dát můžete klidně jen půldolar.

Při cestě na ubytování jsme ještě omrkly noční Empire State Building a proslulý obří obchoďák Macy's.

Den druhý:

Druhý den nás čekalo větší prozkoumávání New Yorku jako takového. Ráno jsme vyrazily do Brooklynu na Brooklynský most, viděly jsme západ slunce z Top of the Rock a pro večeři jsme si dojely do čtvrti Astoria v Queensu. Chybět nemohlo ani muzeum.

Po cestě na Brooklynský most jsme si udělaly menší odbočku na nejsympatičtější mrakodrap, art deco Chrysler Building. Pravdou je, že pokud vylezete přímo pod ním, tak z toho výhledu moc nemáte, ale i tak se v něm dostatečně majestátně odrážela modrá obloha s beránky. Jak už jsem psala v úvodu, New York sice je betonová džungle, ale stejně na vás spousta věcí dýchne svojí velikostí a vám nezbyde nic jiného než se ostře nadechnou a říct: "Páááni.".

Mrakodrap vyfocený v jiném mrakodrapu, proč ne.
Od Chrysler Building je to kousek k filmaři oblíbenému Grand Central Terminal, vlakovému nádraží. Uvnitř se schovávají zdobené interiéry, které vůbec nepřipomínají nádraží, a neuvěřitelných 44 nástupišť a 67 kolejí! Budova je nádherná i zvenčí a pro všechny architektonické fajnšmekry to můžu jen doporučit.

Protože se nás mrazivé počasí nehodlalo pustit, vyrazily jsme do ulic New Yorku pořádně nabalené. A stejně to nebylo dost. Cesta přes Brooklynský most byla takovým malým mrazivým peklem než kocháním linií Manhattanu a Brooklynu, protože foukal silný vítr, který zimu ještě zhoršoval. Jako spásou a zázrakem se zdála být veřejná toaleta na cestě do Brooklyn Bridge Parku, která nejenže byla čistá a prázdná, ale zároveň vyhřívaná. Takhle to má vypadat!




V Brooklyn Bridge Parku můžete ulovit všechny ty typické instagramové fotky s pohledem na Manhattan a zároveň je tam hezká procházka.


Další zastávkou našeho dne byla MoMA, Museum of Modern Art na Manhattanu. Já sice úplným milovníkem moderního umění nejsem (rozhodně mám ke spoustě dílům velké výhrady), ale zároveň mám ráda obrazy van Gogha, Moneta a pop-artu, které tam také najdete. Akorát škoda, že před Starry Night je největší chumel lidí, co zaclání.

Flatiron Building.


Vstup do MoMA je pro studenty za 14 dolarů a v pátek je dokonce od čtyř hodin odpoledne do osmi hodin vstup zadarmo.


Jednou z možností, jak vidět New York z výšky, je vyhlídka Top of the Rock v Rockefellerově centru. Na internetu se můžete dočíst, že je mnohem lepší než pohled z Empire State Building, ale já, jakožto člověk, co navštívil obě, musím říct, že každá má něco do sebe. Obě jsou obehnané sklem, ale u obou je možnost prostrčit ruku s foťákem a vyfotit hezké fotky. Z centra máte krásný pohled na zátiší s Empire, ale zase Empire má k tomu i krásné interiéry, které fakt stojí za to vidět :)



New York, nad kterým se stmívá a zapadá slunce, má svůj půvab. Je to pohled, který byste si neměli nechat ujít. Top of the Rock má tři patra, na která můžete vystoupat a projít celé dokola, takže vám žádný kousek neuteče.

Na večeři jsme jeli do řecké čtvrti Astoria, kde to stojí za to. Nápisy v alfabetě, voňavé řecké jídlo, mňam. Původně jsem nám vybrala restauraci Taverna Kyclades na Ditmars Boulevard, která ale byla narvaná k prasknutí a čekala se do ní fronta skoro až ven, takže jsme přesídlily do MP Taverna hned vedle.
Příště to chce holt rezervovat.

A pochutnaly jsme si i tak. Ceny nebyly vyloženě lidové, ale porce byly pořádné. Souvlaki v placce s rozmačkanými hranolkami (fakt se to jmenuje "smashed french fries :D) vyšly na asi 13 dolarů a byly výborné.


Den třetí:

Celý třetí den jsme strávily v outletovém centru Jersey Gardens v New Jersey. Povězme si to upřímně, já nejsem zrovna ta typická holka-shopaholička, takže jsem z toho byla trošku zpruzelá, ale zvládly jsme to.
Svůj podíl na tom možná má to,
že jsem si tam koupila zcela zbytečnou,
nepraktickou, ale krásnou kabelku :D 

Jersey Gardens je neskutečně obrovská budova do posledního patra narvaná všemi možnými i nemožnými obchody. Vybere si tu skutečně každý a za relativně sympatické ceny oproti České republice. U vstupu si navíc můžete za 5 dolarů koupit knížku slevových kuponů, kterou využijete hlavně, chcete-li si toho nakoupit hodně. Uplatnění slevy je totiž většinou limitováno počtem kusů nebo minimální cenou nákupu.

Newyorský Notre Dame na 5. avenue.
A jak se tam dostanete? Na Port Authority Bus Terminal si koupíte lístek na autobus číslo 111, zpáteční jízdenka stojí 12 dolarů pro jednoho. Počítejte s tím, že pokud pojedete o víkendu nebo hlavní sezónu, tak se na autobus budou tvořit fronty už 30 minut nebo hodinu předtím. A to samé zpátky.

Až teprve v Jersey Gardens jsem pochopila pojem "nákupy v New Yorku", které jsou opravdu šílenstvím. 

Lidé tam jezdí s celými obrovskými kufry, které pěchují nakoupeným zbožím, a jakmile je někde slevová akce, tak si tam všichni pomalu šlapou po hlavách. Ten Black Friday tam nikdy nechci zažít :D

Den čtvrtý:

Čtvrtý den jsme se konečně dostaly i na proslulou Empire State Building, prošly si část Central Parku a navštívily 9/11 Memorial.

Den jsme začaly výletem na Empire State Building. O té už jsem se rozepsala v předchozích řádcích, takže zbývají jen fotky :) Jinak, pod vstupem do Empire jsou velké Amazon Books, které se hodí pro všechny knihomoly ✌





Moc jsem tu ještě nepsala o jídle, což je u mě nezvyk. Nicméně, v New Yorku jsme nic extra nezkoušely. Zajely jsme do Astorie, šly do TGI Fridays, kde mi vůbec nechutnalo a poznala jsem, že v USA je opravdu i Caesar salát tučný (tolik dresinku jsem neviděla snad ani za celý život), a naprosto jsem se zamilovala do bagelů s vajíčkem a slaninou z Dunkin' Donuts. Donuty mají sice šíleně sladké, ale bagely jim jdou. Variantou je pak bagel z pouličního stánku, který vám namažou tvarohovým sýrem. Nakonec jsem ani nestihla vyzkoušet typický americký hotdog, což mě mrzí :(

Povinností v New Yorku je kromě Sochy Svobody a Times Square i Central Park, největší koncentrace zeleni v betonu. Ten je opravdu rozlehlý, takže jsme prošly jen malou část, ale i tak jsem rychle dokázala pochopit, proč do něj všichni chodí běhat, cvičit nebo jen tak existovat. Je to opravdu takový malý ráj klidu a pohody.




Jako rozloučení s New Yorkem se přímo nabízela jedna z broadwayských show, na kterou jsme měly v plánu zajít. Bohužel, člověk míní a zlotřilí pracovníci divadla mění. Původně jsme si chtěly koupit lístky v předprodeji na internetu, ale známí i internet nám radili počkat do soudného dne a ulovit zlevněný lístek v pokladně na Times Square nebo v přímo v pokladnách divadla, kde bývá 35 % sleva. Ta je ale často jen pro studenty (což moje sestra už není), takže jsme nakonec vsadily na variantu Times Square.

Chyba! Nevím, jestli jsme měly jenom smůlu, ale lístek, který v předprodeji stál okolo 60 dolarů, najednou byl za 90. Sleva nic moc, a to jsme v té řadě stály první. Já vím, sice je to Broadway, ale po 4 dnech už byla moje peněženka značně anorektická, takže jsme se domluvily, že to vynecháme. Třeba příště...

Poslední zastávkou pak byl 9/11 Memorial, muzeum a památka obětem teroristických útoků 11. září. Jste v Americe, takže muzeum bylo velmi emotivní, z reproduktorů na vás promlouvají hlasy pozůstalých, poslechnout si můžete i poslední telefonáty pasažérů unesených letadel a všude jsou fotky a předměty po obětech. Jednotlivé útoky máte rozkouskované minutu po minutě, včetně toho, co bylo předtím (jak se teroristi dostali do USA a absolvovali pilotní výcvik) a potom (zdravotní problémy atd.).


Možná vás, stejně jako mě, překvapí, že unesená letadla byla celkem čtyři a zaútočilo se i na Pentagon ve Washingtonu. V době útoků mi bylo pět let a záběry si jasně vybavuju, ale v paměti mám jen Dvojčata, takže jsem tohle vůbec netušila. Nejsilnějším zážitkem pro mě stejně je pohled na mnohotunový železno-betonový kolos, který se sesype za deset vteřin jak domeček z karet. Neuvěřitelný.

Hodně se mi líbila budova muzea, která je architektonicky zajímavě řešená a v souladu s výstavou muzea citlivě navazuje na pozůstatky Dvojčat. Venku před budovou jsou pak dva památníky obětem, oba ve formě nádrží s vodopádem a obkladem s vyrytými jmény obětí. A hned vedle je největší mrakodrap západní polokoule, One World Trade Center, postavený v reakci na 9/11, který je dokonce odolný proti nárazu letadla.

One World Trade Center


A co pak?

Vstávačka ve 3 ráno a přesun letadlem do Toronta na Niagarské vodopády. Těm jsem věnovala samostatný článek a přečíst si ho můžete zde :)


Doufám, že vás tenhle dlouhý článek nevylekal a potkáme se i u dalších mých cestovatelských dobrodružství :) Články teď budou vycházet spíše jednou týdně, protože mě naplno pohltila náročnost patologie a patofyziologie, ale nejnovější info z cest vždycky najdete na mém instagramu nebo facebooku. Už za týden zase zvedám kotvy!


A Allosaura měli i v Kanadě na letišti! Je mi to souzené :D

You May Also Like

4 komentářů

  1. nádherné fotky!! :) já bych se chtěla do New Yorku hrozně podívat, tak snad se mi taky poštěstí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ano, podle mě to bude čím dál tím dostupnější :)

      Vymazat
  2. Vyčerpávají článek. :O New York mě nikdy nelákal a ani teď moc neláká, ale jestli tam jednou poletím, tak se určitě nechám od tebe inspirovat. Měly jste to pěkně naplánované. :)

    OdpovědětVymazat